Sök:

Servicekvalitet i fastighetsskötseln


Under de senaste åren har det blivit allt vanligare att fastighetsägare outsourcar fastighetsförvaltningen, i stället för att bedriva den med egna resurser. Det talas om att outsourcing tillåter en mer flexibel organisation som möjliggör högre servicekvalitet till hyresgästerna. Samtidigt lyfts risken i att tappa kontakten med hyresgästerna och insynen i fastigheten fram som en av fördelarna med att bedriva fastighetsförvaltningen med egna resurser.Syftet med den här undersökningen var att undersöka hur servicekvaliteten i fastighetsskötseln kan påverkas av fastighetsägarens val av förvaltningsform. Genom att jämföra servicekvaliteten när den bedrivs med egna resurser och när den bedrivs outsourcad ville jag kunna peka på de för- och nackdelar som kännetecknar de olika förvaltningsformerna.Studien genomfördes i form av en jämförande fallstudie, och enligt kvantitativ metodik. De två bostadsföretag som valdes ut till studien var HFAB i Halmstad och AB Bostäder i Borås. Båda är kommunalägda företag som är marknadsdominerande på sina respektive orter. HFAB fungerar som en ren beställarorganisation och outsourcar hela fastighetsförvaltningen, och AB Bostäder bedriver fastighetsförvaltningen helt med egna resurser.Studien visade på att de signifikanta skillnaderna som kunde uppmätas företagen emellan gällde skillnader i den kvalitetsdimension som behandlar teknisk utkomst, och skillnader i den processuella rättsdimensionen ? den kvalitetsdimension som behandlar själva felanmälningsprocessen. Skillnaderna i den tekniska utkomsten förklarades som förmodat företagsspecifika, och skillnaderna i den processuella kvalitetsdimensionen förklarades bero på den fördel i flexibilitet som utvinns genom outsourcing.

Författare

Emil Åsedal

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..