Sök:

Sensemaking för att förstå prototyper i designprocessen vid vidareutveckling av ett användargränssnitt för 3D avsyning

Denna studie är en fallstudie av företaget SICK IVP AB som utvecklar kameror förindustriell avsyning. De var intresserade av att undersöka hur deras användareuppfattade en av deras produkter. Studien syftar att undersöka hursensemaking1 kan användas för att förstå prototyper i designprocessen ividareutveckling av en produkt.En kvalitativ användarstudie genomfördes och låg till grund för ett antalprototyper som skapades och som sedan blev huvudfokus i studien.Prototyperna var huvudsakligen pappersprototyper, byggda med en viss grovhetför att skapa en bättre grund för diskussioner och idégenerering. Resultatet visarpå vikten av externa representationer för att uppnå sensemaking idesignprocessen, i det här fallet det underliggande designproblemet.Sensemakingen i designprocessen ökade när personer från olika disciplinerjobbade tillsammans med olika externa representationer så som prototyper somutgångspunkt. Prototypernas utseende visade sig inte alltid bli huvudfokus fördiskussionerna utan de fungera istället som en katalysator för samtalen somberörde större delar av designen. Detta gav upphov till öppnare resonemangsnarare än detaljfokusering.

Författare

Ingrid Mårtensson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..