Sök:

Scenen är din

upplevelseproduktion som perspektiv vid kommunal rekrytering av unga medarbetare


I dagens upplevelsesamhälle sker en generationsväxling på svensk arbetsmarknad. En ny generation av unga medarbetare, som går under benämningen generation Y, ska ersätta 40-talisterna som går i pension. Arbetsgivare står inför en utmaning gällande rekrytering av dessa unga medarbetare som skiljer sig från tidigare generationer. (Fürth, 2008). De har växt upp i en tid då fokus har flyttats från materialistiska värden till emotionella sådana och där upplevelser har fått en ökad betydelse (Pine & Gilmore, 1999). Skapandet av förutsättningar för infinnandet av en upplevelse, upplevelseproduktion, kan användas inom olika erksamhetsområden. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur arbetsgivare kan använda upplevelseproduktion för att attrahera, rekrytera och behålla generation Y som medarbetare. För att nå en slutsats har jag genomfört litteraturstudier och kvalitativa intervjuer med informanter som representerar den strategiskt utvalda arbetsgivaren Malmö kommun. Min studie visar att upplevelseproduktion kan användas för att gestalta flera av de attribut som generation Y söker hos en arbetsgivare. Centralt för användandet av upplevelseproduktion som perspektiv inom rekryteringsverksamhet är att arbete är teater. Rekryteringen är casting där de sökande får möjlighet att genomföra en audition för den sökta tjänsten. Upplevelseproduktionsperspektivet inkluderar aspekter som delaktighet, flow samt storytelling för att skapa samhörighet och kommunicera arbetsgivarens värderingar. Efter genomförd studie bedömer jag att perspektivet kan användas för att uppnå långsiktiga rekryteringar av medarbetare och anpassas till önskad målgrupp.

Författare

Sanna Lindström

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..