Sök:

Sångundervisning i samklang

Interpretation och sångteknik integrerat i undervisningen


Vår intention med detta arbete är att undersöka möjligheten att integrera sångteknik och interpretation i sångundervisningen. Våra forskningsfrågor är följande: ?Finns det fördelar respektive nackdelar med att aktivt jobba med interpretation? ?På vilket sätt påverkar sångteknik och interpretation varandra? ?Vilka tillvägagångssätt finns att tillgå för en integrerad undervisning? Vi har intervjuat fyra verksamma sångpedagoger inom afrosång och erhållit deras åsikt om ämnet. Syftet och frågeställningarna i vår undersökning kan efter våra intervjuer besvaras som följer; interpretation och sångteknik kan integreras i undervisningen, detta eftersom våra informanter ansåg att de driver en integrerad undervisning. Fördelar är att genom en integrerad undervisning kan man med hjälp av interpretation hitta nya vägar till sångteknisk utveckling, på motsatt sätt kan tekniken påverka uttrycket. Vidare har pedagogen större möjlighet att nå fler elever tack vare ett mångsidigt och integrerat arbete. Nackdelar som framkommit är att den överlag korta lektionstiden leder till att interpretationen blir lidande och inte ges utrymme. Detta på grund av att samtliga informanter i sin undervisning prioriterar en grundläggande teknik. Det råder viss tveksamhet om unga elevers mottaglighet för en interpretationsbaserad undervisning då de inte anses ha tillräckligt med livserfarenhet för att fritt tolka ett musikstycke. Tillvägagångssätten för att nå en långsiktigt integrerad undervisning skiljer informanterna något emellan men samtliga är överens om att en grundläggande teknik är nödvändig innan interpretationen presenteras till fullo. Samstämmigheten i vår undersökning och då menar vi såväl analysen av resultaten i kombination med tidigare forskning, pedagogiska teorier och styrdokument, pekar dock i en och samma riktning: sångteknik och interpretation kan integreras även om vår uppfattning är att den ?gamla skolan? separerade dessa två ting. Verksamma pedagoger vi intervjuat visar övertygelse i att detta arbetssätt är om inte optimalt, väldigt tillfredsställande.

Författare

Malin Huuva Josefine Wilén

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..