Sök:

Samverkan mellan skola och hem

Ur föräldraperspektiv och lärarperspektiv

Syftet med denna studie var att undersöka gymnasieflickors frukostfrekvens samtorsaken till att frukostmålet ibland utesluts. Tidigare forskning rapporterar om en radolika fysiska och psykiska biverkningar vid ett uteblivet frukostmål. Det har ävenframkommit att skolor som serverar frukost har elever som är lugnare och därmed fårlättare att koncentrera sig. Undersökningen gjordes med ett kvantitativt angreppssätt ochinnefattar 127 respondenter. Respondenterna fick besvara en enkät med fastasvarsalternativ gällande frukostfrekvens och eventuella symptom de brukade ha innanlunch. Vidare har symptomen som kan uppkomma vid utebliven frukost kopplatssamman med frukostfrekvens för att finna ett mönster mellan frekvens och symptom.Symptomen är av sådan karaktär som kan påverka skolprestationen negativt. Detta gördet möjligt att diskutera betydelsen av frukost för ökad prestationsförmåga i skolan.Studiens resultat gällande frukostfrekvens samt anledningar till att frukostmåleteventuellt utesluts är samstämmigt med tidigare forskningsresultat. Generellt visarresultatet att ju oftare frukost äts desto färre symptom förekommer. Vissa undantagfinns, exempelvis koncentrationssvårigheter och nervositet. De elever som uppgav sigaldrig äta frukost upplevde totalt sett flest symptom procentuellt. Resultatet ger enindikation på att frukosten har betydelse för utvecklingen av de symptom som kanpåverka skolarbetet negativt. Genom att äta frukost förebyggs dessa symptom vilketgynnar inlärnings- och koncentrationsförmågan.

Författare

Belinda Andersson Caroline Larsson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..