Sök:

Samverkan för elevers lärande

en studie av samverkan mellan skola och arbetsliv


Studiens syfte var att belysa hur samverkan mellan skola och arbetsliv används för gymnasieskolans utbildningar inom den yrkesförberedande utbildningen. Studien har genomförts enligt en kvalitativ metod med intervjuer av tre lärare och två handledare på tre olika skolor som erbjuder industriell praktik. Syftet med intervjuerna var att belysa lärares och handledares upplevelser kring samverkan mellan skola och arbetsliv. Intervjufrågorna var uppdelade i två teman rörande samverkan. I det första temat låg fokus på elevers lärande ute på praktikplatserna och hur kvaliteten på lärandet påverkas av den samverkan som bedrivs mellan skola och arbetsliv. Det andra temat belyste vilka faktorer som de intervjuade ansåg som främjande faktorer för samverkan mellan skola och arbetsliv. Studiens resultat visade att lärarna och handledarna ansåg att eleverna kunde erbjudas ett brett lärande och en bra social utveckling om samverkan mellan skola och arbetsliv fungerade. De belyste kontaktnätet, informationsutbytet, tiden, anpassningar och samverkan inom skolan som viktiga faktorer för en god samverkan mellan skola och arbetsliv.

Författare

Gustav Jansson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..