Sök:

Samtidskonsten och bildämnet i skolan,

En undersökning av högskolekurs Samtidskonst i pedagogiskt perspektiv vid Linnéuniversitetet

 Magisteruppsats 15 hp                                                                                                                      Vårterminen 2011ABSTRACT Eva CronquistSamtidskonsten och bildämnet i skolan En undersökning av högskolekurs Samtidskonst i pedagogiskt perspektiv vid Linnéuniversitetet  Contemporary Art in Art EducationA Study up on University Course Samtidskonst i pedagogiskt perspektiv at Linnaeus University  Antal sidor: 53 Uppsatsens syfte är att visa på vilket sätt den samtida konceptuella bildkonsten förändrar en lärandeprocess och på vilket sätt det platsspecifika bildkonstbegreppets metoder kan belysa en kunskapsbildning. Den teoretiska utgångspunken för undersökningen är det sociokulturella perspektivet. Undersökningen vilar på en kvalitativ forskningsstrategi. Uppsatsen synliggör de möjligheter och utmaningar som ett samtida konceptuellt platsspecifik konstbegrepp innebär för bildämnet.  Undersökningen är utförd på material från studenter som gått kursen Samtidkonst i pedagogiskt perspektiv vid Linnéuniversitetet. Resultatet baseras på en kvalitativ analys av insamlade rapporter, bildmaterial och skriftliga svar på utskickade frågor. Resultatet ger att det samtida konceptuella bildkonstbegreppet skulle kunna innebära en mer tolkningsinriktad lärprocess i interaktion med medierande verktyg och därmed kunna belysa komplexa mänskliga fenomen eller samhällsstrukturer. Det platsspecifika bildkonstbegreppets metoder skulle kunna användas för att arbeta med samhällsorienterade frågor och ämnesintegrerat. Det samtida konceptuella konstbegreppet kan förändra bildämnet i skolan genom att ge alternativa tolkningar av vad konst kan vara. Bildämnet skulle också kunna bli mer analyserande eller diskursivt kulturanalytiskt. Den meningsskapande aktiviteten i sociala och kulturella situationer skulle också kunna medvetandegöras. Arbetsmetoden site-nonsite som används i den undersökta kursen synliggörs i ett sociokulturellt perspektiv som ett medierande verktyg där teori och metod flyter samman. Sökord: mediering, främmandegöring. konceptuell konst, samtidskonst, platsspecifik konst, site-nonsite, diskursanalys, bildämnet, lärande Postadress Umeå universitet901 87 Umeå Telefon 090-786 50 00 www.umu.se  

Författare

Eva Niklasson Kronquist

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..