Sök:

Samtidskonst på museum

Hur fyra konstpedagoger ser på sitt arbete med samtidskonst och elever

Syftet med denna uppsats är att undersöka fyra konstpedagogers syn på konst­pedagogik och samtidskonst. Med hjälp av kvalitativa intervjuer vill jag undersöka eventuella skillnader i arbetet med samtidskonst jämfört med modernistisk konst. I bakgrunden presenteras främst litteratur om samtidskonst och modernistisk konst samt konst­pedagogik. Resultatdelen sammanfattar intervjuerna med konstpedagogerna. I diskus­sionen analyseras resultatet och kopplas till bakgrunden. Diskussionen är indelad i rubriker som samstämmer med frågeställningarna från syftet. Här behandlas några arbets­­­sätt med samtidskonst såsom dialog mellan konstpedagogen och eleverna. Diskus­sionen ger också en förklaring till hur samtidskonsten och konstpedagogiken kan gynna elever, till exempel genom samhällsfrågor och förståelse för vårt bildsamhälle.

Författare

Johan Wrangö

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper, KV

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..