Sök:

Samtalet i musikterapi

en hermeneutisk analys av tre sessioner


Den ha?r uppsatsen handlar om samtalet i musikterapi, ett a?mne som a?r sparsamt beskrivet i litteraturen. En kort beskrivning av musikterapi som klinisk och aka- demisk disciplin ges, och en litteraturgenomga?ng go?rs av na?gra bo?cker kring sam- talsmetodik och det lilla som finns skrivet om samtal i musikterapi. Studien byg- ger pa? tre musikterapisessioner arrangerade speciellt fo?r studien och intervjuer med de tre musikterapeuterna. Sessionerna filmades och intervjuerna spelades in och skrevs ut. Det a?r en kvalitativ studie upplagd som en experimentell, instru- mentell, flerfaldig fallstudie. Det teoretiska perspektivet a?r hermeneutik och ana- lysmetoden hermeneutisk tolkningsanalys. Analysen av filmerna a?r inspirerad av fenomenologi. I uppsatsen ges en beskrivning i kondenserad form av de tre mu- sikterapisessionerna och intervjuerna sammanfattas. Da?refter redogo?rs fo?r analys- resultatet som framsta?r som tva?delat. Fo?rsta delen a?r en tematisering av de verbala interventioner som fo?rekommer under de studerade sessionerna. Interventionerna tematiseras som fra?gor, andra interventioner, tystnad, paradoxer och omformule- ringar, metaforer och tolkningar. Hur de talar om musik lyfts fram i ett sa?rskilt avsnitt. Andra delen a?r ett utforskande av vilka funktioner samtalen tycks ha un- der dessa sessioner. Tanken pro?vas att de kan; leda till o?kad trygghet, som i sin tur kan leda till att ett verkligt mo?te kan uppsta?; fo?rdjupa klientens upplevelse; tyd- liggo?ra klientens livsbera?ttelse.

Författare

Katarina Lindblad

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..