Sök:

Samtal som förändring och positionering

en diskursanalytiskt inspirerad studie av specialpedagogers handledning/konsultation.

Arbetet handlar om handledning och konsultation utifrån specialpedagogers genomförande av samtal och intervjuer av specialpedagoger. Den empiriska studien består av inspelningar av fem intervjuer med specialpedagoger om handledning/konsultation och två samtal som leds av specialpedagoger. Det övergripande syftet är att undersöka vilka diskurser som konstrueras i handledning/konsultation och i specialpedagogers samtal om dessa fenomen. Begreppen handledning och konsultation diskuteras och en forskningsöversikt på området redovisas. Det empiriska materialet består av intervjuer och samtal mellan specialpedagoger och pedagoger. Analysen som genomförts har inspirerats av diskursanalys. Den teoretiska utgångspunkten är socialkonstrutionistisk. Resultatet av studien redovisar tre diskurser som benämnts bekräftelsediskursen, metoddiskursen och positioneringsdiskursen. Specialpedagogernas konstruerar sin egen roll och hur pedagogerna är utifrån dessa tre diskurser. Studien visar att specialpedagoger positionerar sig som överordnade och att bekräftelse ges till pedagogers person och inte till pedagogernas handlingar. Vidare visar studien att det inte går att entydigt kalla specialpedagogers samtal med pedagoger som varken handledning eller konsultation och att det i de olika diskurserna finns dilemman i arbetet som specialpedagog. Ett sådant dilemma kan vara att vilja verka mot att förmedla metoder och idéer trots att en del specialpedagoger förmedlar att de sitter inne med lösningarna.

Författare

Henrik Lindqvist

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..