Sök:

Samspel i förskoleklassen

En kvalitativ studie med fokus på vad som framträder som betydelsefullt i samspel mellan lärare och barn

Syfte med föreliggande examensarbete är att undersöka hur samspelet i förskoleklassen mellan lärare och barn tar sig i uttryck. Vad som framträder som betydelsefullt för samspel mellan barn och lärare. Studien genomfördes med hjälp av videoobservation i förskoleklassernas vardagliga verksamheter. Resultaten har framkommit genom att materialet har bearbetas och analyseras för att sedan utmynna i kategorier. Betydelsefulla aspekter av samspelet mellan lärare och barn visade sig på olika sätt, och resultatet visar på hur samspelet kan bidra med att barn och lärare tillsammans konstruerar den vardagliga verksamheten. Genom öppna dialoger och att läraren vägleder barnet samt tar utgångspunkt i barnens erfarenheter skapas ett samspel på en jämlik nivå. Samspelet mellan barn och lärare visar på delaktighet, uppmuntran och bekräftelse.

Författare

Susan Lindvall

Lärosäte och institution

Högskolan i Kalmar/Humanvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..