Sök:

Samhällsorienterade läromedel och antiförtryckande undervisning, en kärlekssaga med komplikationer?

En diskursanalys med utgångspunkt i Kumashiros antiförtryckande undervisningsteori och Butlers genusteori.


Denna studies syfte har varit att undersöka om tre samhällsorienterade läromedel riktade mot mellanstadiet (Puls grundbok i samhällskunskap och religion samt SOL 3000s grundbok i religion) lever upp till Kumashimos teori om en undervisning som förändrar elever och samhälle med hänsyn till normer om kön och sexualitet, så som dessa formulerats av Judith Butler. Studien har med hjälp av diskursanalytiska verktyg visat att så inte är fallet. Istället visar studien att läromedlen till största delen osynliggör både genusvetenskapliga och queera perspektiv, även om det även finns tendenser till diskursiv kamp mellan könskonservativa och könsprogressiva diskurser. Bakgrunden till studien är de förtydligade målsättningarna för arbete med genus i skolans senaste styrdokument Läroplan för grundskolan 2011. Studien har en resultatdel där man finner läromedlens tal om kön och sexualitet. I analysdelen finner man en diskursanalys med utgångspunkt i Kumashiros fyra nivåer av undervisningssätt och Butlers genusteori. Med en avslutande del som besvarar studiens huvudfråga. Nyckelord: Pedagogik, läromedel, diskursanalys, Kumashiro, Butler, genus, antiförtryckande undervisning

Författare

Mikaela Larsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..