Sök:

Sambandet mellan känslor och vidarebefordring

En studie inom viralmarknadsföring


Fler och fler företag börjar utnyttja Internet för att sprida marknadsföringsmeddelanden till poteniella kunder. Viralmarknadsföring bygger på att ett intressant meddelande skapas, ofta i form av videoklipp, som sedan skickas ut till några få personer som sedan sprider det vidare. Vi har undersökt hur vanlig denna vidarebefordring är och hur känslorsponsen från dessa meddelanden samvarierar med intentionen att sprida vidare. Även tendensskillnader mellan könen undersöktes. I vår studie använde vi oss av fem verkliga kampanjer, bestånde av filmlkipp, som haft stor framgång på Internet. Undersökningen genomfördes bland 60 ekonomistudenter i Uppsala. Resultatet visade att det inte var så vanligt att personer sprider vidare meddelanden som de tar emot. Studien visade även att de filmer med störst känslorspons inte nödvändigtvis hade störst tendens till vidarebefordring. Den enskilda känsla som hade starkast samvariation med intentionen att vidarebefordra var känslan av glädje och resultatet visade även att män vidarebefordrar viralmarknadsföringskampanjer i större utsträckning än kvinnor.

Författare

Oscar Chirico Hanna Sölveborn

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..