Samarbete och integration inom tredjepartslogistik - En fallstudie på relationen mellan en leverantör och dennes kunder i en prispressad bransch
Marknadenförtredjepartslogistik(3PL)äridagprägladavenstarkprispress.Medettstortantaltjänsterpåmarknadenochmedmångaaktörersomärvilligaatttillhandahålladessatjänsterförsöker3PL-?aktörernahittalösningarförattintegreramermedsinakunderochinkluderaflervärdeadderandetjänsteriköpen.3Pl-?aktörernavillgenomdessaåtgärderbrytadenkraftigaprisfokuseringenochrörasigmotstrategiskapartnerskapmedsinakunder.Dennautvecklingutgörgrundenfördenhäruppsatsenssyftevilketärattundersökavilkafaktorersompåverkarvaletav3PL-?aktörochattkartläggahurintegreratsamarbetetärmellanköpareochsäljareavlogistiktjänstersamtom,ochisåfallhur,aktörernatillsammansarbetarförattutvecklasamarbetet.Förattuppfyllauppsatsensyfteharenfallstudiegenomförtsavhurköpareochsäljarepå3PL-?marknadenserpåsinnuvaranderelationochhurdevillattdenskaseutiframtiden.Fyradjupintervjuermedköpareav3PL-?tjänsterhargenomförtssamtintervjuermedderasgemensamma3PL-?aktör,Panalpina.Dessaintervjuerharsedananalyseratsmedhjälpavetableradeteorierinom3PL-?forskningochjämförtsmedresultatfråntidigareforskninginomområdet.Slutligenpresenterasslutsatserkringvilkamotivsomliggertillgrundförköparnasbeslutomoutsourcingochhurdettapåverkarderasviljaattintegreramedsina3PL-?aktörer.Vipresenterarävenslutsatserangåendevilkakriteriersomköparnaanserärviktigasthossina3PL-?aktörerochbelyserskillnaderivadenkundsvararpåendirektfrågaomkriterierochvadsomgenomgåendeframkommerunderintervjun.Vidiskuterarävenbetydelsenavettbretttjänsteutbudhos3PL-?aktörenochhuruvidaköpareochsäljaredelaruppfattningomutbudetsbetydelse.