Säkrare beslutsfattande med Target Costing?
en fallstudie av
Hultdins System AB
För att överleva på dagens konkurrensutsatta marknad måste företag tillägna betydande resurser till produktutveckling. Det gäller för företagen att tillverka produkter som marknaden efterfrågar till rätt pris och rätt kvalitet. Beslut som fattas under produktutvecklingen påverkar de framtida tillverkningskostnaderna för produkten och blir på så vis väldigt betydelsefulla. Target Costing är en metod för att bearbeta kostnader vid utveckling av produkter i enlighet med marknadens preferenser. Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida Target Costing kan leda till minskad osäkerhet vad gäller beslutsfattande vid produktutvecklingar. Undersökningen baseras på en fallstudie av ett medelstort tillverkande företag i Västerbottens inland som har en egen produktutveckling och är aktörer på världsmarknaden. Det resultat som vi kom fram till är att en väl fungerande Target Costing process kan reducera osäkerheten vid beslutsfattande kring produktutvecklingar.