Sök:

Sagans betydelse för språkutveckling i förskolan

Vi har valt att studera hur sagoläsning främjar barns språkutveckling iförskolan. Vårt syfte med uppsatsen är att ta reda på om och hur pedagogeranvänder sig av sagor för att främja barns språkutveckling. För att ta reda pådetta har vi intervjuat fyra förskollärare på fyra olika förskolor. Defrågeställningar som vi utgått från är: I vilket syfte används sagan i förskolan?Anses sagan som ett viktigt hjälpmedel för att främja barns språkutvecklingoch hur arbetar pedagogerna i förskolan med sagan för att främja barnsspråkutveckling?Det ämne vi har valt att studera tar vi upp i forskningsbakgrunden, där olikaforskare och vetenskapsmän ger sina åsikter och tankar om sagan somhjälpmedel för att främja barns språkutveckling. Vi har sammanställt våraintervjuer i en resultat del och analyserat de sammanställda svaren vi fått eftergenomförda intervjuer. De flesta pedagoger vi intervjuade är överens om attsagan utvecklar barns språk med hjälp av texternas varierande språk och ord,likaså samtalet och diskussionen om sagans innehåll framhölls som positivtoch viktigt för barns förståelse för sagans innehåll. Samtliga pedagoger anseratt sagan är ett viktigt moment för att stilla och lugna barngruppen.

Författare

Maria Molina Maria Eklund

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Sektionen för Lärarutbildning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..