Sök:

SOCIALA NÄTVERK ? Värdeskapande och mekanismer


Uppsatsens syfte är att Bidra till forskningens taxonomi genom att utveckla begreppen kring fenomenet sociala nätverk och använda taxonomi på fallföretagen: Salongen och Nova100. Ansatsen gör skillnad på frågeställning och syfte och är i grunden deskriptiv; vi vill beskriva sociala nätverk och bidra till hur forskningen hanterar fenomenet. Frågeställningen lyder: ?Vad är sociala nätverk och vilka dimensioner är centrala i analysen av dem?? Uppsatsen utgår från att någon form av värde uppstår i sociala nätverk och att om så inte var fallet hade de inte existerat. Teorierna har hämtats från flera discipliner, främst från företagsekonomi och ekonomisk historia men även i viss utsträckning derivat från forskning inom socialantropologi samt psykologi. Empirin består av åtta intervjuer. I dessa ingår grundarna av Nova100 och Salongen, Fredrik Andersson samt Peter Lilliehöök, och medlemmar i respektive organisation. Stödjande intervjuer har även gjorts för att få nyttiga insikter inom områden vi inte är bevandrade i. Slutsatserna består av förslag till en begreppsapparat för sociala nätverk med fokus på beståndsdelar, kronologi, dikotomi mellan funktion och syfte i nätverk samt hur det är möjligt att åskådliggöra tillhörighet i olika nätverk. Dessa insikter illustreras med hjälp av de modeller vi har konstruerat i syfte att bidra med visuella verktyg i framtida analyser av nätverk.

Författare

Stefan Bjerke Christian Conradi

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..