Sök:

Rummets betydelse för leken på förskolan

En studie om hur förändringar i miljön påverkar barnens lek


Syftet med detta arbete är att synliggöra hur förändringar i den fysiska miljön påverkar barnens sätt att leka och hur barnen själva ser på förändringarna i den fysiska miljön. Fokus har legat på rummets betydelse för leken på förskolan. Vi har gjort vår studie på en förskola i Norrbotten. För att genomföra vår studie har vi använt oss av kvalitativa observationer, barnintervjuer och loggbok. Intervjuerna och observationerna har vi sedan tolkat med en tolkande ansats och använt oss av hermeneutiken som vetenskapsmetod. Observationerna belyser hur och med vad barnen leker i det fysiska rummet på förskolan, medan intervjuerna har handlat om att få fram barnens perspektiv på rummets utformning och möjligheter till lek.De slutsatser vi har kommit fram till är att rummets fysiska miljö påverkar barnens sätt att leka. Utformningen av miljön måste vara inbjudande och väcka barnens intresse.

Författare

Malin Drugge Mia Hiltula

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunkation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..