Sök:

Routerutbyte, Multicasting av Windows images och Uppsättning av tunna klienter

Kameraövervakningen i samhället ökar idag kraftigt. Statistik från BRÅ visar att den tillståndspliktiga och anmälningspliktiga kameraövervakningen ökat från knappt 5000 tillstånd 1999 till 6100 tillstånd och 3200 anmälningar om kameraövervakning i början av 2002. Samtidigt som användningen av kam-eraövervakning ökat har också toleransen för kameraövervakning ökat. Detta har även samverkat med att lagstiftningen utvecklats och det blivit lättare att få använda kameraövervakning.Tillstånd eller anmälan till länsstyrelsen om kameraövervakning måste i de flesta fall göras för att kame-raövervakning, om den kan användas för personövervakning, skall vara tillåten då övervakningen skall ske på plats dit allmänheten har tillträde. Uppsatsen behandlar de huvudsakliga reglerna kring kameraö-vervakning och hur lagstiftningen förändrats sedan den första regleringen infördes i och med lagen om TV-övervakning, via lagen om övervakningskameror (ÖKL), till den nu gällande lagen om allmän ka-meraövervakning (LAK). Uppsatsen behandlar den praxis som kommit att utvecklats genom avgöranden i domstolar.Övervakningsutrustningen som regleras i LAK är förenklat sett utrustning för personövervakning. Med det avses inte endast utrustning där personens ansikte är igenkännbart, utan även andra sätt som en per-son kan identifieras på, såsom gång, klädsel m.m. Gränsdragningen i detta fall kan dock vara svår att göra.Tillståndsplikt för kameraövervakning gäller idag plats dit allmänheten har tillträde. Lagstiftningen tycks inte ha varit tillräckligt tydlig på vad detta omfattar och bedömningen har varierat. Begreppet är vidare än begreppet "allmän plats" som används i straffrättsliga sammanhang och omfattar alla platser där all-mänheten kan tänkas uppehålla sig och som inte är enskilda. Uppsatsen tar upp några avgöranden som kan användas för vägledning av bedömningen. Som grundregel kan sägas att om allmänheten kan befin-na sig på platsen utan att ha gjorts sig skyldig till något brott, såsom olaga intrång, är det en plats dit allmänheten har tillträde. Även platser dit allmänheten har tillträde efter erläggande av avgift skall räknas.Tillstånd till allmän kameraövervakning skall beviljas om övervakningsintresset överstiger integritetsin-tresset. Uppsatsen behandlar frågan och visar hur bedömningen påverkas och hur integritetsintresset samt övervakningsintresset stärks respektive försvagas. Uppsatsen tar även upp avgöranden där integri-tetsintresset är särskilt framträdande såsom exempelvis sjukhus, museer m.m.Då upplysningsplikten gäller all fast monterad kameraövervakning som kan användas för personöver-vakning. Praxis på området är knapphändig och det är heller inte något som skall bedömas vid tillstånds-prövning. Vid kameraövervakning är upplysningsplikten trots allt en väsentlig del och uppsatsen be-handlar därför upplysningsplikten.

Författare

Daniel Lundström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för system- och rymdteknik

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..