Sök:

Röstens inverkan

Pedagogers uppfattningar om och användning av sin röst i förskolan


Syftet med denna c-uppsats var att beskriva pedagogers uppfattningar om röstens inverkan i kommunikation med barnen. Vi ville även synliggöra hur pedagogerna använder sin röst i aktiviteter med barnen vid samling, påklädning, ute- och innelek. Metoden vi använde var kvalitativa intervjuer som utgår från en fenomenologisk ansats. Vi intervjuade tio pedagoger varav åtta är verksamma på förskola och två icke verksamma. Resultatet av studien visade att pedagoger uppfattar att rösten har en betydande roll i kommunikation med barnen. Genom pedagogers sätt att ändra tonläge och betoning kan de stärka betydelsen av det de vill förmedla till barnen. Även kroppsspråket har betydelse för att förtydliga kommunikationen. En intressant upptäckt vi gjorde under studiens gång var att pedagogers förhållningssätt genomsyrade alla de kategorier vi analyserade fram. Vilket vi såg som en ?röd tråd? för pedagogers sätt att använda sin röst med barnen.

Författare

Anna-Karin Karhuvaara Tarja Karppinen

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..