Sök:

Rockrebeller

En kvalitativ studie av ett musikprojekts betydelse för fyra unga tjejers socialisation till att utöva rockmusik

Maria Kungsman: Rockrebeller. En kvalitativ studie av ett musikprojekts betydelse för fyra unga tjejers socialisation till att utöva rockmusik. Uppsala: Musikvetenskap vt 2004 60 p.Syftet med studien är att visa i vilka avseenden ett lokalt musikprojekt som riktar sig till unga tjejer kan tänkas underlätta och stödja unga kvinnors socialisation och initiativ till att spela rockmusik. Undersökningen innehåller ett antal kärnfrågor. En av dessa berör varför projektets kvinnliga deltagare har anslutit sig till projektet samt på vilka sätt verksamheten har hjälpt dem. Undersökningen ställer sig frågande till huruvida deltagarnas medverkan i den kvinnodominerade kontexten är ett uttryck för explicita feministiska värderingar eller andra ställningstaganden. Av betydande intresse är också att se i vilka avseenden de kvinnliga deltagarna upplever projektets kvinnodominerade kontext som stödjande, och vilken funktion denna har för etablerandet av en självbild som kvinnlig rockutövare inom ett manligt dominerat intresseområde.Undersökningen baseras på tre kvalitativa intervjuer (två individuella samt en gruppintervju) som genomförts med fyra kvinnliga deltagare i projektet. Diskussionen av resultatet berör i vilka avseenden informanterna upplevt deltagandet i projektet och dess kvinnodominerade verksamhetsmiljö som stödjande i sitt musicerande. Resultatet diskuteras mot bakgrund av tidigare forskning kring kvinnor och rock/populärmusik samt ungdomars/kvinnors socialisation till rockmusicerande. Tidigare forskning utgör en referensram för att lyfta fram resultat som anses relevanta för undersökningens frågor, samt för tolkning och förståelse av resultat.Musikprojektet främjar tjejers socialisation till rockmusicerande i olika avseenden: dels i form av (1) rumsliga och materiella förutsättningar samt praktisk kunskap om dem, dels genom att (2) projektet erbjuder tjejer möjligheter att kringgå normativa föreställningar som försvårar tjejers tillgång till rockmusicerandets materiella förutsättningar och kunskapen om dess teknologi. Undersökningen visar dessutom att (3) den könsmässiga avgränsningen i projektet förmår skapa "kvinnliga" normer kring rockutövande, vilket underlättar för tjejer att konstruera ideal för en självbild som kvinnlig rockutövare.

Författare

Maria Kungsman

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..