Sök:

Risky business

En studie om svenska studenters uppfattade risk vid e-handel fra?n utlandet


Att handla o?ver internet fra?n utlandet mo?jliggo?r la?gre priser och sto?rre produktutbud. Trots det visar underso?kningar att e-handel fra?n utlandet ligger la?ngt ifra?n den inhemska e-handeln I Sverige. Statistiken visar pa? att e-handel fra?n utlandet inte no?dva?ndigtvis poserar na?gon ytterligare risk ja?mfo?rt med e-handel som sker inrikes. Dock har konsumenter en uppfattad risk, vilken inte a?r symmetrisk med den reella risken. Uppsatsen a?mnar underso?ka hur svenska studenter uppfattar risk vid e-handel fra?n utlandet. Teorin a?r baserad i konceptet riskperception, och bygger pa? fyra riskfaktorer som a?r relevanta i denna kontext. Underso?kningen ja?mfo?r den uppfattade risken mellan de olika riskfaktorerna och olika ko?pgrupper som valts. Genom en enka?tunderso?kning fann studien att dessa riskfaktorer tydligt skiljer sig a?t, da?r risk med produktprestanda uppfattas som sto?rst. Vi kunde a?ven fastsla? att det finns skillnader i riskuppfattning mellan ko?pgrupper som till exempel att de som handlat billigare produkter upplever en ho?gre risk inom vissa riskfaktorer. 

Författare

Gustav Norberg Christopher Hjelm

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..