Riskvärdering vid vägarbete
Stockholmsregionen är Sveriges mest trafikintensiva. Vägarna belastas hårt
och måste byggas om och underhållas av vägarbetare medan trafiken ska flyta
på som vanligt. Vägverket produktion utför drift, underhålls- och
tillbyggnadsarbeten året runt på Stockholms vägnät. Vägarbetarna upplever
att de utsätts för stora risker när de utför sitt arbete på vägarna.
Inför dessa arbeten ska det utföras arbetsberedningar med riskbedömningar.
Att tänka på allt inför ett vägarbete kan vara svårt, och det är lätt att
fokusera på själva jobbet, men på de högtrafikerade vägarna är
avstängningar runt arbetsområden ett arbetsmoment i sig. För att underlätta
för den arbetsledande personalen vid Vägverket produktion har jag
förbättrat det dokument som sen tidigare fanns i företagets ledningssystem.
Förbättringen består främst av att jag förenklat dokumentet med Microsoft
Words formulärfunktion.
Under arbetets gång har det blivit tydligt att olika synsätt tillämpas då
risker ska bedömas. Att sätta en siffra på en sannolikhet att något ska
inträffa och att bedöma vilken konsekvens det kommer att få är inte lätt
att göra på ett enhetligt sätt, godtycklighet och olika sakintressen spelar
in då bedömningar ska göras.
Ett ytterligare problem är att det är svårt att styrka att riskerna
verkligen är så stora som de upplevs, istället kan det vara oron att det
ska hända något som utgör ett psykosocialt arbetsmiljöproblem. Större fokus
bör därför läggas för att diskutera kring dessa frågor.
Enligt statistik sammanställd av Eva Liljegren på Vägverket är 2 av 17
trafikdödade inom vägarbetsområden vägarbetare. Andelen skadade
vägarbetare, av de 631 som skadats, går dock inte att urskilja i den
statistik Liljegren sammanställt.
Förslag till områden för fortsatt forskning är dels vad man kan göra för
att avhjälpa den oro som vägarbetarna känner inför sitt arbete. Dessutom
kan de vara av vikt att gå vidare med det material Eva Liljegren har jobbat
med. Att urskilja hur många av de lindrigt och svårt skadade som är
vägarbetare skulle vara till stor hjälp när man ska bedöma hur stor
sannolikhet det är för att bli skadad vid ett vägarbete. Att dessutom
urskilja vilken typ av vägarbetsplats olyckan inträffat på kan vara
intressant för vidare utveckling av avstängningsmetoder av drabbade
arbetsplatser.