Sök:

Revisionsbranschens utveckling

En kvantitativ och kvalitativ studie om vad som ka?nnetecknar de fo?retag som valt bort revision och vad revisionsbyra?ernas uppfattning a?r om konsekvenserna


Syftet med studien var att ge en bild av vilka fo?retag som valt bort revision och se hur detta pa?verkat revisionsbyra?erna. Fo?r att kunna genomfo?ra detta gjordes ba?de en kvantitativ och kvalitativ datainsamling. De kvantitativa data som samlats in besta?r av fo?retagsinformation fra?n Affa?rsdata som anva?nts fo?r att kunna ge en bild av vilka fo?retag som valt bort revision. De kvalitativa data som samlats in besta?r av intervjuer med revisorer, genom dessa fa?ngas deras erfarenheter och bedo?mningar av konsekvenserna utifra?n avskaffandet av revisionsplikt.  studien visades att det a?r de minsta fo?retagen som va?ljer bort revision i sto?rst utstra?ckning. De fo?retagen som bildats efter avskaffandet av revisionsplikt va?ljer bort revision i sto?rst utstra?ckning. Vidare visades na?gra andra faktorer som kan ha en pa?verkan vid val av revision. Detta a?r dock inget som kan faststa?llas da? studien enbart anva?nt sig av deskriptiv statistik. Pa?verkan av att fo?retag valt bort revision har enligt studien inte varit betydande fo?r revisionsbyra?erna. Det visades att revisionsbyra?erna inte upplevt na?got betydande inta?ktsbortfall trots att de tappat revisionsuppdrag. Detta kan till stor del bero pa? att de kunderna ofta va?ljer att ko?pa andra tja?nster av revisionsbyra?erna a?ven om de va?ljer bort revision, det kan a?ven bero pa? att revisorerna blivit mer sa?ljinriktade. Studien visar ocksa? att revisorerna inte upplever na?gon o?kad konkurrens till fo?ljd av avskaffandet av revisionsplikt. Slutsatsen a?r dock att konsekvenserna av laga?ndringen kan bli tydligare i framtiden och konkurrensen kan da? ta?nkas o?ka. 

Författare

Magnus Pousette Alexander Fahim

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Företagsekonomi

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..