Sök:

Religionsundervisning

- Genom vilka pedagogiska metoder

AbstractMy feature career as a teacher, for the early years of compulsory school, makes it interesting to finding out of how teaching religion can be donned. I am interested in what methods can be used for teaching religion That?s why my purpose aims to find out how five different teachers, of the early ages, works and what methods they use while teaching religion. My issue for this composition is: what methods, or to a point - methods supported by different teaching models, can be used for studying religion in compulsory school? Empirical and specialized literature points in the direction fore methods like storytelling, load reading, drama, group works, independent searching of information, working books and so on. The most central method is discussion, which awake questions of our existence and the interest of looking for our own answers.sammanfattning:Som blivande lärare för grundskolans tidigare år är det relevant att undersöka hur religionsundervisningen kan vara uppbyggd, genom vilka pedagogiska metoder. Därför är syftet med denna uppsats att undersöka hur fem olika grundskolelärare, åk 1 t.o.m. 5, utformar sin undervisning i religion och vilka metodiska redskap dessa tillgår samt utifrån detta undersöka sakuppgifterna från relevant litteratur. Varav frågeställning är följande; vilka metoder, eller till viss mån metoder förankrade till didaktiska modeller, kan ligga till grund för religionsundervisning? Genom empiri och litteraturgenomgång framkommer metoder som berättelsestund, högläsning, drama, grupparbeten, självständigt sökande av information, loggböcker med mera. Den mest centrala metoden är samtal/diskussion, vilket väcker existentiella livsfrågor hos barnen där barnen får söka sina egna svar och ställningstaganden

Författare

Sandra Stenberg

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..