Sök:

Relationsplikt för revisorer - En studie om relationsmarknadsföring av revision


Regeringens delbetänkande Avskaffande av revisionsplikten för små företag bedömer att revisionsbyråernas marknadsföring får en mer betydelsefull roll efter avskaffandet. Marknadsföring har potential att attrahera bolag till köp av frivillig revision. Tidigare forskning har kommit fram till att om revisionsbyråerna blir bättre på att kommunicera den konkreta kundnyttan, kan det skapa ett intresse för frivillig revision. Den här studiens syfte är att få en djupare förståelse för om relationer och relationsbyggande åtgärder används av revisionsbyråer för att sälja revision och vilken betydelse har revisionspliktens avskaffande i sammanhanget. Studiens forskningsfråga är således Använder revisionsbolag relationer och relationsbyggande åtgärder för att sälja tjänsten revision? Vi kan efter studien konstatera att revisionsbyråer använder relationer och relationsbyggande åtgärder. I vår fallstudie träffar vi på några beteenden och arbetssätt som tyder på ett väl framskridet relationstänkande. Av respondenternas svar framgår att försäljning av revision skapas via nöjda kunder som dels köper fler tjänster, dels rekommenderar bolag i deras nätverk att välja en respondentens revisionsbyrå. Respondenterna är medvetna om att kunden inte upplever kärnprodukten som det mest attraktiva. Istället är det relationen som påverkar kundens uppleva värde och kvalitet på tjänsten. Att respondenterna vet om detta influerar deras interaktion med kunden. Därmed inte sagt att revisionsbyråerna är införstådda i att deras normala arbetssätt består av stora inslag av relationsmarknadsföring. Studien har haft ett hermeneutisk synsätt och en abduktiv ansats. Teorin i studien härstammar från relations- och tjänstemarknadsföring. Materialet i den empiriska undersökningen har hämtats från revisionsprofessionens förordningar samt en fallstudie. Fallstudien har omfattat semistrukturerade intervjuer med auktoriserade revisorer på fyra revisionsbyråer i Borås.

Författare

Daniel Ottosson Mikael Thunholm

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..