Sök:

Relationsmarknadsföring- Hur Allsvenska Fotbollsföreningar lockar supportrar till arenan


En ständigt återkommande uppgift för fotbollsföreningar är hur de ska locka supportrartill arenan. I denna uppsats har vi undersökt fenomenet relationsmarknadsföring och ivilken utsträckning det används inom den svenska elitfotbollen. De föreningar somberörts i fallstudien är BK Häcken, IF Elfsborg och Gais. Vi har kommit fram till att allaföreningar försöker etablera relationer med sina supportrar och även om ingen föreninguttryckligen använder de metoder som ryms inom relationsmarknadsföringens ramverk,finns ambitionen att arbeta mer med relationsskapandet. Föreningarna har som mål attskapa relationer med sina supportrar även om personalbrist och ekonomiska resurseroftast är orsaken till varför det inte sker i någon större utsträckning. Huruvida supportrarväljer att besöka arenan eller inte är alltid starkt förenat med hur det sportsligt går förföreningen. En annan aspekt som har visat sig vara avgörande är det geografiska läget detvill säga vart föreningen ligger i landet. Detta i kombination med att människor generelltblir mer bekväma bidrar till att skapa konkurrensutsatta marknader. För att supportrar skabesöka arenan mer frekvent har de allsvenska föreningarna som mål att utvecklaprodukten fotboll och göra det till ett mer heltäckande evenemang. Målet medundersökningen är att bidra till forskningen samt skapa ett intresse hos allsvenskaelitfotbollsföreningar.

Författare

JONAS ELVESTÅL PATRIK TENGBERG

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institution Handels- och IT- högskolan (HIT)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..