Sök:

Relationen mellan revisorer och kreditgivare gällande gemensamma kunder - Hur påverkas kreditgivare av revisorers oberoende


Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera relationen mellan revisorer och kreditgivare, vid arbetet med gemensamma kunder. Vidare diskuteras kreditgivares förtroende för revisorer och hur revisorers oberoende påverkar den granskade informationens tillförlitlighet, sett utifrån revisorers och kreditgivares synvinkel. Vi har valt ett induktivt och ett kvalitativt tillvägagångssätt i vår undersökning. Vår uppsats bygger på de intervjuer som vi har genomfört med revisorer och kreditgivare. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjufrågor för att få djupare svar. För att förklara vår undersökning använder vi oss av agentteorin och intressentmodellen. Vidare använder vi oss av lagar, normer och begrepp som är relevanta inom redovisningsområdet. Empirin baseras på personliga intervjuer med revisorer och kreditgivare. Respondenterna arbetar på lokala, nationella och internationella revisionsbyråer och banker. Vi ser att relationen mellan revisorer och kreditgivare fungerar bra och att kreditgivare har stort förtroende för revisorer. Vi anser dock att kreditgivarna borde vara mer kritiska i sitt arbete. Efter införandet av analysmodellen anser vi att revisorns oberoende i sig inte längre utgör ett stort problem. För att ytterligare minska risken för hot mot oberoendet anser vi att FAR eller Revisorsnämnden borde utforma en klar definition på vad som menas med revisionsnära tjänster och fristående rådgivning, för att alla skall ha samma innebörd på begreppen.

Författare

Daniel Broman Kerstin Hellén-Halme Mattias Gillberg Sofia Magnusson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..