Sök:

Relationen

en väg till motivation

Denna uppsats syftar till att undersöka sambandet mellan rättvisa och motivation bland skolelever, då det tidigare saknats specifik forskning inom området. Enkäter delades ut till högstadieelever för att mäta deras upplevelse av distributiv, procedural, informativ respektive interpersonell rättvisa i relationen till läraren samt deras motivation i skolarbetet. Totalt ingick 227 respondenter i studien. Resultatet visade på ett signifikant positivt samband mellan samtliga former av rättvisa och motivation i skolarbetet. Graden av informativ respektive interpersonell rättvisa visade sig även förutsäga graden av motivation i skolarbetet. Vi fann könsskillnader i graden av motivation i skolarbetet, där tjejer uppvisade en högre grad av motivation än killar. Däremot fann vi inga signifikanta könsskillnader i upplevelsen av rättvisa. Studien visar på betydelsen av en rättvist upplevd relation och ett nytt sätt att närma sig motivation.

Författare

Sandra Grehn Carolina Bard

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..