Sök:

Reflektion i förhållande till lärande för yrkesprofessionen

Frisör- och stylistelevers beskrivningar


Studiens utgångspunkt är mina egna frågeställningar kring reflektion i relation till lärande. Studien syftar till att undersöka hur elever inom en gymnasial frisör- och stylistutbildning beskriver reflektion som metod i utbildningen. Inom ramen för det här arbetet belyses fem elevers beskrivningar av reflektion i relation till lärande för yrkesprofessionen. Mina huvudsakliga forskningsfrågor är: Kan ökad reflektion leda till ett mer utvecklat lärande? Vad krävs av läraren för elevers ökade reflektioner?Det finns uppfattningar om att vissa utbildningar är teoretiska och andra är praktiska. Istället menar Schön att det för mer förståelse och utvecklat lärande krävs reflektion för att binda samman dikotomierna som inte är motsatser utan beroende av varandra. Studiens teoretiska utgångspunkt är framförallt hämtad från John Deweys teorier kring kunskapsutveckling genom reflektion.Studien är empirisk samt kvalitativ och uppbyggd genom fallbeskrivningar med utvecklingsarbete. Individuella intervjuer och observationer av fem olika elever har använts för att samla in mitt datamaterial.I resultatet beskriver eleverna att reflektion bland annat kan användas för ökad delaktighet och ökat självförtroende samt att reflektion ger möjlighet till förståelse för handlingen i förhållande till resultatet. Metoder för elevers ökade reflektion beskrivs genom att läraren visar, ger tips och ställer frågor vilket leder till diskussion, samt möjlighet för elever att reflektera över sina val och sitt arbete.I användandet av reflektion inom utbildningen är det väsentligt att vara medveten om betydelsen av att reflektera kring de faktorer som leder fram till resultatet och inte bara resultatet i sig, vilket bland andra även Dewey argumenterar för. Även lärarens medvetenhet om dennes förhållningssätt och frågeställningar för att uppmuntra elevers reflektion, delaktighet och självförtroende är betydande.

Författare

Anna Nilson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..