Receptinterventioner på Distansapoteket i Boden
en observationsstudie under tre veckor
Att recept som expedieras från apoteken är korrekta och att patienten får
rätt läkemedel med rätt dosering är av största vikt. Det har i tidigare
studier framkommit att fel och brister som skulle kunna äventyra patientens
säkerhet förekommer i en betydande omfattning. Att rätta till dessa fel och
brister tar både tid och resurser. Dessa studier är emellertid utförda till
största delen på vanliga apotek, där en direkt kundkontakt kan minska
kontakterna med förskrivare.
Syftet med det här arbetet har varit att kartlägga hur vanligt det är med
sådana fel och brister som kräver kontakt med förskrivaren innan receptet
kan expedieras på Distansapoteket i Boden. Distansapoteken har till
skillnad från de vanliga apoteken ingen direkt kundkontakt. Studien tittar
även på tidsåtgången för dessa åtgärder.
Studien har genomförts som en observationsstudie under tre veckor, där den
farmacevt som ansvarat för att rätta till fel och brister på recept
iakttagits av en observatör. Observatören har sedan fyllt i ett protokoll
med vilka åtgärder som krävts och tidsåtgången för dessa. Totalt samlades
117 protokoll in.
Andelen recept med sådana fel och brister som krävde kontakt med
förskrivare
innan expedition uppgick till 2 % och tidsåtgången var i snitt 5 minuter
per
problemrecept. Det som visade sig vara de vanligaste felen var: fel/oklar
dosering, oklarheter angående behandlingstid eller mängd och att läkemedlet
inte kunde tillhandahållas av olika orsaker.