Sök:

Rasistiska fördomar och mångkulturalism En kvalitativ studie med personal på boenden för ensamkommande flyktingbarn

Syftet med denna studie var att undersöka om rasistiska fördomar förekommer påboenden för ensamkommande flyktingbarn, både bland personal och mellan ungdomar,samt hur boendepersonalen förhåller sig till detta. Vi frågade boendepersonalen om deupplevt situationer, både på och utanför boendet, som uttryck för rasistiska fördomaroch hur dessa i så fall har kunnat yttra sig. Vi frågade också om boendepersonalen anseratt eventuella rasistiska fördomar är något problematiskt och som påverkar dem i derasarbete. Vi ville dessutom ta reda på om och på vilket sätt boendepersonalen i sitt arbetemed ungdomarna tar hänsyn till deras kulturella bakgrund samt vilka hinder respektivemöjligheter ungdomarna möter för att bli delaktiga i det svenska samhället. Vi hargenomfört kvalitativa intervjuer med boendepersonal som arbetar medensamkommande flyktingbarn. Intervjusvaren redovisas och analyseras utifrån teorierom etnisk sensitivitet och socialkonstruktivism. Resultatet av undersökningen visar attrasistiska fördomar är något som förekommer i samtliga grupper som vi efterfrågademen skildrar också hur boendepersonalen i sitt arbete har ett etniskt sensitivtförhållningssätt. Boendepersonalen förespråkade ett öppet klimat kring rasistiskafördomar och en satsning på kunskap för att utmana de egna föreställningarna. Det somdessvärre uppmärksammades var att deras handledning mycket sällan lyfter ämnen somrasism, fördomar och reflektion kring ämnet. Utifrån ett socialkonstruktivistisktperspektiv kunde vi se att vårt samhälles gemensamma antaganden och föreställningarom ?vi? och ?dom? avspeglar sig också inom socialtjänsten och på socialarbetaresförhållningssätt. Boendepersonalen gjorde i vissa fall skillnad på Sverige som ett merutvecklat samhälle och andra länder som mer primitiva, detta i samband med attintervjupersonerna försökte förklara ungdomarnas beteenden och handlingar utifrånderas kulturella bakgrund. I analysen problematiserar vi begrepp som kulturkompetens,multikulturalism och tvärkulturellt socialt arbete. Det vi vidare diskuterar är att dessaidéer, trots en grundtanke om alla kulturers lika värda, betonar kulturella identiteter ochskillnader vilket kan innebära att de i slutändan ändå kommer att präglas av justfördomar.

Författare

Linn Bärmark Nathalie Jansson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..