Ragdolls - En verletimplementation
Det huvudsakliga syftet med denna rapport är att genomföra och testa en
implementationsteknik för ragdolls ämnade användas i spelsammanhang.
Implementationen sker genom en kombination av en verletimplementering
tillsammans med en fördefinierad bone-hierarki i meshen som skall användas.
Verletimplementeringen programmerades som en grund till en enklare fysikmotor
och parsningen och struktureringen av meshen sköttes parallellt utanför
fysikmotorn. Rotationsmatriser för samtliga större kroppsdelar, såsom över- och
underarmar, överkropp, huvud etc. beräknas sedan i fysikmotorn och används för
att vrida mesh-kroppen rätt. Testerna utförda i detta arbete gick uteslutande
ut på att mäta beräkningstider för de fysiska uträkningarna vilket innefattade
ragdollens alla rörelser och framtagandet av de rotationsmatriser nödvändiga
för meshen. Allt som hade med grafik att göra var borttaget från testet för att
se hur väl metoden, som sådan, stod sig. Resultatet erhållet från dessa tester
visade på att den här implementationstekniken för ragdolls bäst passar för
hobbyprojekt eller som något utav en inkörsport till fysikberäkningar då
beräkningstiden för varje ragdoll ansågs vara i överkant av vad som skulle
klassas som tillåtet.