Sök:

Räcker orden till?

Om kommunikation i SVA-undervisning


Syftet med denna studie är att undersöka hur elever i ett SVA-klassrum kommunicerar. Ämnet är aktuellt i vårt mångkulturella samhälle. Forskningsstrategin tar utgångspunkt i etnografi. Datainsamlingsmetoden har varit deltagande observation i den naturliga miljön. Resultatet visar att eleverna använder sig av verbal och icke-verbal kommunikation. Resultatet visar även att man tydligt kan urskilja ett ?vi? och ett ?dem? i ett SVA-klassrum. En av slutsatserna som kan dras från denna studie är att elevernas bakgrund har en stor påverkan på grupperingen i klassen. En annan slutsats är att eleverna använder sig mycket av höjt röstläge för att få fram sin verbala kommunikation och att den icke-verbala kommunikationen tar mycket plats i de SVA-klassrum jag observerat.

Författare

Sandra Karlsson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..