Sök:

Rabatterade erbjudanden ur ett företagsperspektiv - En studie av konfektionsbranschen

Bakgrund och problem ? Klädbutikerna försöker på olika sätt att locka konsumenter med olikaerbjudanden. Varje år möts konsumenter till exempel av den årliga mellandagsrean, numera finnsäven vårrea, sommarrea och andra utförsäljningstillfällen. Kotler & Keller (2006) menar attanvändning av rabatter har blivit ett förfaringssätt bland en överraskande stor andel företag.Syftet med vår uppsats är att kartlägga hur konfektionsbranschen arbetar med rabatteradeerbjudanden. Vi vill undersöka hur de ansvariga i klädföretag resonerar och agerar kringrabatterade erbjudanden beträffande påverkande faktorer, orsaker och planering.Metod ? Undersökningen utförs genom en survey på 30 företag i konfektionsbranschen, varav16 deltog. En webbenkät baserad på väsentlig teori skickades till respondenterna. Den insamladedatan analyserades med hjälp av statistikprogrammet SPSS. För att komplettera den kvantitativadatan från enkäterna utfördes två intervjuer.Analys och slutsats ? I analysen jämförs den insamlade datan med den teoretiskareferensramen. Först görs en univariat analys där de totala svaren analyseras sedan en analys överhur variablerna påverkas av företagens storlek. Därefter analyseras olika variabler för att visaintressanta mönster och tendenser. Det fanns inte några statistiskt säkerställda samband mellanstorleken på företaget och respondenternas svar, men ändå en del tydliga tendenser. Slutsatsen äratt prisavdrag i procent är den mest använda typen av rabatterade erbjudanden. Faktorerna sompåverkar mest till användning av rabatter är för att varan säljer dåligt, minska varulager och avkonkurrensmässiga skäl.Förslag till fortsatt forskning ? I fortsatt forskning kan det vara intressant att koncentrera sigmer på djupet på någon av de frågorna vi undersökt. Det kan vara intressant att undersöka hurföretagen gör mer specifikt för att följa upp och planera för rabatterade erbjudanden. Attanalysera en specifik storleksgrupp, mindre, mellanstora eller större företag, mer specifikt i derasarbete med rabatterade erbjudanden kan ge spännande studier.

Författare

Ingrid Bäckström Helena Pegrén

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..