Sök:

Psykologiskt kontrakt mellan trainee och organisation

Förväntningar under och efter traineeprogram

Syfte ? Att skapa en djupare förståelse för det psykologiska kontraktet mellan trainee och organisation.Metod ? Kvalitativ fallstudie med induktiv ansats där semistrukturerade intervjuer har använts för att samla in empirisk data. Analys av data genom innehållsanalys.Resultat ? Ett antal teman som kan bidra med en djupare förståelse för det psykologiska kontraktet mellan organisation och trainee identifierades. Identifierade teman som organisation och trainee har förväntningar inom under pågående program; Eget ansvar, Utveckling, Stöd, Engagemang och Leverans. Efter avslutat program är identifierade teman; Karriärutveckling, Ledarskap, Lön, Arbetsuppgifter och Arbetsvillkor. Det psykologiska kontraktet upplevs som starkare under pågående program då fler förväntningar är infriade jämfört med efter avslutat program.Teoretiska implikationer ? Studien bidrar med en empiriskt förankrad modell över det psykologiska kontraktet mellan trainee och organisation (se figur 3). En andra bidrag är insikt i att talangutnämning inverkar på beteende, ett tredje bidrag är att organisationer trots förståelse för traineers förväntningar kan ha problem att infria dem. Utmaningen är svårigheter internt som gör att de har svårt att infria uppmärksammande förväntningar. Ett slutligt bidrag som studien gör är insikt i att intern samstämmighet är vitalt för upprättandet och förvaltningen av ett starkt psykologiskt kontrakt.Praktiska implikationer ? Identifiering av områden som är viktiga för organisationer som vill upprätta samt förvalta ett starkt psykologiskt kontrakt mellan organisation och trainee. Områdena kan således bidra mot att finna en best practice för framtidens Talent Management. Dessa områden är (1) Identifiering av traineers förväntningar; (2) Förtydligande av traineeprogrammets syfte och innehåll; (3) Utvärdering och kvalitetssäkring (4) Övergång från traineeanställning till reguljär anställning.

Författare

Linnea Jonsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..