Sök:

Projektet som skapade ett vi

En fallstudie om Karlstads kommuns projekt att stärka arbetsgivarvarumärket


Studien har genom en kvalitativ fallstudie på Karlstads kommuns projekt om attstarta sitt employer branding beskrivit hur employer branding kan bedrivas i projektform.Employer branding handlar om hur företag och offentliga organisationerkan arbeta med sitt varumärke som arbetsgivare gentemot sina nuvarande ochframtida anställda. Genom sex halvstrukturerade intervjuer med projektbeställare,projektledare och projektdeltagare framkom att projektets resultat har varit lyckat.Vi har genom denna studie kommit fram till följande slutsatser:1. Att arbetet skedde i projektform signalerade att uppgiften var viktig för organisationen,vilket skapade effektivitet i arbetet och underlättade för enhetssamarbete.Inga nackdelar med att arbeta i projektform kunde hittas.2. Projektarbetsformen kan ha varit en förutsättning för att Karlstads kommunsemployer branding skulle lyckas och få spridning ut i organisationen. Genom attde lyckades få förankring visade man inför hela organisationen att employer brandingär ett viktigt område att arbeta aktivt med, men förankringen bidrar också tillatt förändringen inte går för fort.3. Utifrån projektet skapades inte bara en enhetlig kommunikation utan också enkänsla av ett vi. Detta genom att nya arbetssätt och rutiner infördes. Projektgruppenskapade ett vi genom materialet de tog fram i projektet. Sättet de tog frammaterialet på, bidrog också till ett vi eftersom employer branding även går ut påatt utveckla en gemenskap för organisationen och medarbetarna i den.

Författare

Cecilia Bladh Cindy Bråtenfeldt

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Handelshögskolan

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..