Sök:

Projekt för utveckling-ett samarbete med estetiska lärprocesser-


Syfte med uppsatsen har varit att undersöka hur olika typer av ledare inom skolans värld har upplevt samarbetet mellan kultur och skola. Jag har undersökt hur olika ledare har upplevt projektet Framåt och om de i detta samarbete har hittat värden som har varit av betydelse för att kunna använda sig av projektets arbetsmodell, (verktyg). I min undersökning har jag riktat mig till fyra deltagande kommuner där har jag intervjuat en ledare per kommun. Min undersökning består av en skolledare som varit deltagande i projektet och två skolledare ledare som delegerat uppgiften vidare, samt en intervjuperson som inte arbetade som skolledare, men ledare av projektet vid dennes skola. Jag har valt att kalla de olika ledarkaraktärerna för ledare i denna undersökning. Jag har använt mig av en motivationsteori i min uppsats och genom den kunnat se positiva drivande effekter i projektet. Jag har även kunnat utläsa var motivationen sjunker och vad som är en bidragande källa till detta, i slutsatsen ser jag på områden som, projekt av detta slag behöver utveckla för att nå bäriga effekter för utbildning. Min undersökning visar på att ledarna har upplevt samarbetet som positivt och utvecklande. Det finns dock brister vad det gäller mål och bedömningsfrågor. Bristerna bidrar till att arbetsformen tappar sin kraft och har svårigheter att sprida sig i olika utbildnings och kunskapsformer.

Författare

Camilla Nyström

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..