Sök:

Process för insamling av erfarenheter


I denna rapport ställer vi frågan: Hur ser processen ut för insamling av erfarenheter från en organisations verksamhetsprocesser? Vi antar att det finns en optimal insamlingsprocess som inte överensstämmer med den existerande insamlingsprocessen. Syftet är att ge en idé till riktlinjer för hur en optimal insamlingsprocess kan konstrueras. Vi har gjort vår empiriska studie på en enhet i Försvarsmakten. I studien har vi koncentrerat oss på processägare och processaktörer. Resultatet vi kommit fram till är: Övergripande består insamlingsprocessen av tre delprocesser. Kunskapsledningsprocessen, kunskapsplaneringsprocessen och den fysiska insamlingsprocessen med validering. Ledningsprocessen och planeringsprocessen är ofta helt eller delvis integrerade och är aktiva före och i slutet av verksamhetsprocessen. Planeringsprocessen utsätts ofta för störningar (personalbrist, tidspress bl.a.) vilket medför att strukturen av den fysiska insamlingen påverkas. Den fysiska insamlingen sker i regel efter avslutad verksamhet. Den existerande insamlingsprocessen skiljer sig från den optimala på så vis att störningar av olika omfattningar existerar. Exempel på störningar är personalbrist, tidsaspekten och rena metodproblem.

Författare

Tord Oxelgren Marie Nygård

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..