Sök:

Problemlösning i matematik

En undersökning kring elevers metod vid problemlösning i multiplikation i åk 5


 Jag har undersökt elevers resonemang vid problemlösning i multiplikation. Detta har jag gjort genom kvalitativa och kvantitativa metoder i årskurs fem. Syftet med denna studie är att undersöka vilka resonemangsstrukturer (Lithner 2008) elever använder när de löser multiplikationsuppgifter.Jag genomförde respondentintervjuer för att få reda på hur elever resonerar och vilka resonemang de använder sig av när de löser matematikuppgifterna. Intervjustudien bygger på fyra elevers resonemang om problemlösning i multiplikation med en ökning i uppgifternas svårighetsgrad. Jag kom fram till att majoriteteten av eleverna i mina intervjuer löste problemsituationer utifrån imitativa resonemang. Studien visade även att ungefär en fjärdedel av de 24 problemsituationerna som blev aktuella under undersökningens gång utgjordes av kreativa matematiska resonemang. Det vill säga att imitativa resonemang var det mest frekventa resonemanget i min studie vilket innebär att elever använde sig av imitativa resonemang mycket mer än kreativa matematiska resonemang när de löste multiplikationsproblem.

Författare

Sheida Farmand

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..