Sök:

Problemlösning i grupp i matematik


Syftet med studien var att undersöka om grundskoleelever lättare löser matematiska problem i grupp än de gör enskilt. Undersökningen genomfördes i en årskurs 8 med 19 elever, varav 10 flickor och 9 pojkar. Som undersökningsmetod användes enkäter. Hela undersökningen genomfördes under en tidsperiod på sex veckor. De första tre veckorna löste eleverna matematiska problem enskilt och sedan svarade de på en enkät, för att se hur eleverna upplevde arbetssättet. De tre sista veckorna, efter gruppindelning, löste eleverna matematiska problem i små grupper. Därefter svarade eleverna på en ny enkät. Sedan jämfördes och sammanställdes resultatet på de båda enkäterna, för att kunna se hur eleverna upplevde de två olika arbetsmetoderna. Slutresultatet visade att hela 34% av eleverna upplevde att de löste matematiska problem lättare i grupp än de gör enskilt.

Författare

Jim Kryeziu

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..