Sök:

Problemet med traditionella könsmönster

en diskursanalys av SOU 2006


Att motverka traditionella könsmönster är ett uttalat mål inom förskolan såväl som skolan. I denna uppsats analyserar jag den statliga offentliga utredningen Jämställd förskola, SOU 2006:75. Mitt syfte är att undersöka hur traditionella könsmönster framställs som problem och vilka konsekvenser som kommer från denna framställning. Ett mer övergripande syfte är också att ta reda på vad som händer med så kallad emancipatorisk kunskap när den införlivas i en politisk diskurs. Metoden för undersökningen är en slags diskursanalys som kallas för What's the problem? och som är mig behjälplig för att undersöka just problemrepresentationer. Mina teoretiska utgångspunkter kommer från olika queerfeministiska perspektiv. Framförallt är Judith Butlers begreppsapparat i fokus men även svenska queerteoretiker har stort utrymme. Jag har varit intresserad av att förena queerteori med problemframställningen av traditionella könsmönster för att just kunna undersöka vad som händer när ett problem framställs på ett speciellt sätt.

Författare

Helena Magnusson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Centrum för genusvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..