Privacy Policy - Att skapa förtroende för en uppkopplad värld
FöretagsekonomiBusiness administration - informationBusiness administration - management controlDatavetenskapComputer science - effects on societyElektroniska transaktionerFörtroendeSocialt kapitalTrustE-handelPersonlig informationIntegritetPrivacy policyIntegritetspolicy
Förtroende har sitt ursprung i trygghet och säkerhet. För att lämna ifrån sig
personlig information krävs att man känner förtroende och således även trygghet
och säkerhet. Tillgång till personlig information är en viktig konkurrensfördel
för ett företag. Samtidigt utgör den personliga informationen ett problem
eftersom många kunder känner en oro att lämna ifrån sig denna. Oron beror på
osäkerhet om vad som kan hända med den information man lämnar, denna oro kan i
sin tur leda till brist på förtroende. Chansen är med andra ord större att
kunden väljer att fullfölja en registrering om den känner förtroende. I USA
presenterar de flesta stora webbplatser en integritetspolicy, även om
tillämpningen av dem varierar något, i syfte att skapa förtroende. I Sverige
existerar företeelsen inte alls i samma utsträckning. Kundernas oro för att
lämna ifrån sig personlig information gör att det finns ett behov av att
informera dem om hur erlagd information hanteras. Genom att presentera en
integritetspolicy (enligt rekommend
ationerna) kan man öka Internetanvändarnas kunskap om vad som händer med deras
personliga information. Således minskar även användarnas osäkerhet och
förtroende kan byggas.