Sök:

Primärvårdssjukgymnasters syn på dagens och framtidens sätt att utforma träningsprogram


Introduktion/bakgrund: Sjukgymnaster arbetar med rörelse som huvudsaklig metod för att främja hälsa och minska ohälsa. Det finns olika hjälpmedel för sjukgymnaster att utforma träningsprogram exempelvis genom skriftliga instruktioner/ illustrationer eller med hjälp av datorbaserade övningsbanker. Informations- och kommunikationsteknik har tillsammans med televård utvecklats de senaste 20 åren. Det har inte bedrivits studier angående sjukgymnasters arbetsmetodik vid konstruktion av träningsprogram eller deras användning och inställning till IKT/ televård inför framtiden. Syfte: Syftet med studien var att kartlägga vilka verktyg som primärvårdssjukgymnaster använder idag, deras tillfredställelse med dessa samt deras attityd till nya innovativa lösningar i och med utvecklingen av IKT/ televård vid utformning av träningsprogram. Metod: Kvantitativ och kvalitativ vetenskaplig metod. En webbaserad enkätundersökning med ett selektivt urval som utgjordes av 930 medlemmar i primärvårdssektion under Legitimerade sjukgymnasters riksförbund (LSR) varav 166 responderade. Resultat: Respondenterna använde en kombination av datorbaserade övningsbanker och skriftliga instruktioner/ illustrationer vid konstruktion av träningsprogram men de föredrog att använda datorbaserade övningsbanker. Den övergripande tillfredsställelsen av dessa verktyg var 5,8/10 respektive 6,1/10 för skriftliga instruktioner. Det var få respondenter som använde sig av IKT/ televård i relation till patienter eller övriga professioner. Konklusion: Datorbaserade övningsbanker är det vanligaste förkommande verktyget vid konstruktion av träningsprogram trots att respondenterna inte är fullständigt tillfredsställda med verktyget. Respondenterna ansåg att framtidens verktyg vid konstruktion av träningsprogram ska bestå av en utveckling av dagens befintliga datorbaserade övningsbanker.

Författare

Andreas Hertzberg Filip Magnusson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.