Sök:

Presstöd under press

institutionell förändring inom svenska tidningsmarknadens stödsystem 1963-2011


Denna studies syfte a?r att underso?ka vilka aspekter av ett fo?retags arbetsgivarvaruma?rke som va?rderas ho?gst av arbetsso?kande och da?rfo?r a?r viktigast fo?r fo?retag att kommunicera till ma?lgruppen genom employer branding-arbete. Uppsatsen bygger pa? fyra fra?gesta?llningar: Vilka av aspekterna i ett arbetsgivarvaruma?rke a?r viktigast att kommunicera till arbetsso?kande fo?r att bli en arbetsgivare som arbetsso?kande dras till? Vidare: Vilka aspekter av ett arbetsgivarvaruma?rke va?rderar studenter ho?gst na?r de va?ljer arbetsgivare? Finns det en skillnad mellan ma?n och kvinnor i vad man va?rderar ho?gst respektive la?gst? Finns det en skillnad mellan vad man va?rderar ho?gst respektive la?gst beroende pa? studietid?Underso?kningen baseras pa? en kvantitativ studie och genomfo?rdes med hja?lp av en enka?tstudie. Enka?tstudien baseras pa? en modell fo?r corporate social performance som kommer fra?n ett offentligt index av Kinder, Lydenberg, Domini & Co. (KLD). Samtliga respondenter var studenter vid samha?llsvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet.Underso?kningens huvudsakliga resultat visade pa? att ingen stor skillnad fo?religger i hur de olika dimensionerna va?rderas, men att alla dimensionerna verkar vara ganska viktiga fo?r arbetsso?kande na?r de va?rderar ett fo?retag i syfte att so?ka jobb da?r. Vidare kan vi konstatera att det verkar extra viktigt att fokusera pa? att skapa en arbetsplats som har ett o?ppet klimat fo?r olika sexuella la?ggningar, och att sedan kommunicera ut det till arbetsso?kande, da? detta var den aspekt som va?rderades allra ho?gst, ho?gre a?n na?gon annan ja?msta?lldhetsaspekt. Eftersom va?rderingarna av de olika dimensionerna var ganska lika bo?r man som rekryterare ha detta i a?tanke na?r man kommunicerar ut till arbetsso?kande. Man bo?r som fo?retag fundera o?ver om man beho?ver justera eller anpassa sitt employer branding- arbete efter detta, sa? att det verkligen a?terspeglar vad arbetsso?kande verkligen tycker a?r viktigt och man som fo?retag a?r bra pa? av dessa aspekter. 

Författare

Gunnar Lantz

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för geografi och ekonomisk historia

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..