Sök:

Positionering

en jämförande studie mellan en vinstdrivande
och en icke-vinstdrivande organisation


Konkurrensen om kunderna blir allt hårdare för varje år. En av de största utmaningarna för dagens företag är därför hur de ska få kunderna att uppmärksamma just dem och deras produkter. Positionering handlar om att skapa en plats i konsumenternas medvetenhet och är ett vanligt begrepp nuförtiden. Då huvuddelen av all litteratur som är skriven om ämnet är ämnad för vinstdrivande organisationer, så har syftet med denna uppsats varit att undersöka om det finns några avgörande skillnader i hur ett företag som verkar med vinstdrivande syfte väljer att positionera sig i jämförelse med en organisation som har andra mål än rent vinstdrivande. En jämförelse gjordes mellan en bilhandlare och en opera. Vi har undersökt hur organisationerna identifierar positioneringsstrategier, utifrån vilka preferenser de väljer positioneringsstrategi samt hur vald positioneringsstrategi implementeras. Vi kom genom vår undersökning fram till att både positioneringsstrategi och implementering av vald positioneringsstrategi i stort sett är densamma oavsett om organisationen drivs av ett rent vinstdrivande syfte eller ej. Däremot skiljer preferenserna sig åt, eftersom konkurrensläget är väldigt olika för de två organisationerna.

Författare

Simon Nyström Malin Ylinenpää

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..