Portningsprocessen för en applikation - Att porta en applikation mellan två motorer
SpelutvecklingDigital game developmentDatorspelPortningSystemutvecklingsteknikerPortningsteknikerOptimering
Kontext.
Det blir allt vanligare att konsumenter vill anva?nda spel och applikationer
pa? alla mo?jliga enheter och plattformar och ett sa?tt att go?ra det mo?jligt
a?r genom portning. Portning anva?nds fo?r att a?teranva?nda kod, objekt och
funktioner utan att beho?va go?ra om allt fra?n bo?rjan. Det blir da? effektivt
att uppdatera ett spel eller en applikation till en ny plattform, med lite tid
och inte sa? mycket extra planering.
Objektiv.
I studien letas ett sa?tt att go?ra en portning mellan tva? motorer, samt att
identifiera och analysera de sva?righeter som kan uppsta? i en flytt av ett
spel/applikation mellan tva? system. En exempel- applikation som a?r ett spel
har anva?ndas fo?r att go?ra portningen och utva?rderingen, samt fyra motorer;
Away3D, Unity3D, Papervision3D och Flare3D har underso?kts. Portningen har
utva?rderats genom prestandama?tningar av Frames Per Second (FPS), Random
Access Memory (RAM), filstorlek och tiden det tog att go?ra portningen
ja?mfo?rt med att go?ra den ursprungliga applikationen.
Metoder.
Tre metoder har att anva?ndas i studien: Litteraturso?kning, implementation och
experiment. Dessa har anva?nts fo?r att hitta en process att go?ra en portning
pa? ett effektivt sa?tt. Experiment pa? den implementerade och den ursprungliga
applikationen har genomfo?rts fo?r att se om portningen var gjord pa? ett
effektivt sa?tt och om det blev na?gra fo?rba?ttringar eller fo?rsa?mringar pa?
exempel-applikationen.
Resultat.
De tva? motorer som anva?ndes i implementationen har ja?mfo?rts i fo?rha?llande
till varandra, fo?r att se vilken av de tva? motorerna som a?r mest effektiv
och la?mplig fo?r att anva?ndas till denna exempel-applikation.
Implementationen klargjorde att den portade applikationen var mer effektiv nu
a?n fo?rut i ja?mfo?relse med den ursprungliga applikationen, samt att go?ra en
portning ista?llet fo?r att skriva en helt ny applikation sparar tid.
Slutsats.
Portning a?r ett va?ldigt bra alternativ fo?r att skapa nya versioner och
uppdateringar av spel och applikationer pa? nya plattformar. Mycket ga?r att
a?teranva?nda och lite tid beho?ver la?ggas pa? att utforma
spelet/applikationen och funktionaliteten. Det som dock kan vara kra?ngligt a?r
att vissa funktioner och objekt inte kan anva?ndas utan ma?ste skrivas om och
anpassas till den nya motorn.