Sök:

Portningsprocessen för en applikation

Att porta en applikation mellan två motorer


Kontext. Det blir allt vanligare att konsumenter vill anva?nda spel och applikationer pa? alla mo?jliga enheter och plattformar och ett sa?tt att go?ra det mo?jligt a?r genom portning. Portning anva?nds fo?r att a?teranva?nda kod, objekt och funktioner utan att beho?va go?ra om allt fra?n bo?rjan. Det blir da? effektivt att uppdatera ett spel eller en applikation till en ny plattform, med lite tid och inte sa? mycket extra planering. Objektiv. I studien letas ett sa?tt att go?ra en portning mellan tva? motorer, samt att identifiera och analysera de sva?righeter som kan uppsta? i en flytt av ett spel/applikation mellan tva? system. En exempel- applikation som a?r ett spel har anva?ndas fo?r att go?ra portningen och utva?rderingen, samt fyra motorer; Away3D, Unity3D, Papervision3D och Flare3D har underso?kts. Portningen har utva?rderats genom prestandama?tningar av Frames Per Second (FPS), Random Access Memory (RAM), filstorlek och tiden det tog att go?ra portningen ja?mfo?rt med att go?ra den ursprungliga applikationen. Metoder. Tre metoder har att anva?ndas i studien: Litteraturso?kning, implementation och experiment. Dessa har anva?nts fo?r att hitta en process att go?ra en portning pa? ett effektivt sa?tt. Experiment pa? den implementerade och den ursprungliga applikationen har genomfo?rts fo?r att se om portningen var gjord pa? ett effektivt sa?tt och om det blev na?gra fo?rba?ttringar eller fo?rsa?mringar pa? exempel-applikationen. Resultat. De tva? motorer som anva?ndes i implementationen har ja?mfo?rts i fo?rha?llande till varandra, fo?r att se vilken av de tva? motorerna som a?r mest effektiv och la?mplig fo?r att anva?ndas till denna exempel-applikation. Implementationen klargjorde att den portade applikationen var mer effektiv nu a?n fo?rut i ja?mfo?relse med den ursprungliga applikationen, samt att go?ra en portning ista?llet fo?r att skriva en helt ny applikation sparar tid. Slutsats. Portning a?r ett va?ldigt bra alternativ fo?r att skapa nya versioner och uppdateringar av spel och applikationer pa? nya plattformar. Mycket ga?r att a?teranva?nda och lite tid beho?ver la?ggas pa? att utforma spelet/applikationen och funktionaliteten. Det som dock kan vara kra?ngligt a?r att vissa funktioner och objekt inte kan anva?ndas utan ma?ste skrivas om och anpassas till den nya motorn.

Författare

Sofie Höglund

Lärosäte och institution

Institutionen för kreativa teknologier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..