Sök:

Portfoliometodik

är det en metod som möjliggör för elever
att bl. a. ta ansvar, vara delaktiga och ha inflytande över
sin lärprocess?


Denna studie är en undersökning som visar på elevers syn på att arbeta med portfolio samt lärares syn på portfoliometodik i skolan. Studien bygger på elevenkäter och lärarintervjuer med halv strukturerade frågor. Informanterna i undersökningen bestod av elever som arbetar med portfolio och lärare som arbetar med portfoliometodik. Resultaten av undersökningen visade att eleverna och lärarna är nöjda med arbetet med portfolio och med arbetssättet med portfoliometodik. Genom att arbeta med portfolio anser eleverna att de är aktiva och delaktiga i sin lärprocess och de tycker även att portfolion är till stor hjälp när de ska ta ansvar för sina arbeten. Eleverna anser också att genom deras portfolio har de klarare mål för sina arbeten. Lärarna anser att genom portfoliometodiken blir det lättare att synliggöra elever i sin lärprocess på ett mer konkret sätt.

Författare

Petra Kero Anna Öberg

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..