Sök:

Populärmagasin

-Vad kännetecknar ett säljande omslag?

Högskolan för Lärande och Kommunikation, HLKMedie & kommunikationsvetenskap 15 hpSammanfattningPopulärmagasin-vad kännetecknar ett säljande omslag?Anna Larsson och Johanna AngeriaTidskriftsmarknaden har förändrats och utgör idag en betydande del av mediesystemet. Trots detta har det ägnats förhållandevis lite intresse inom medieforskningen. Det man vet är hur magasinomslagens layout bör utformas och att detta har betydelse för försäljningen. En potentiell köpares uppmärksamhet måste fångas på några få sekunder och det är här som vår undersökning har en avgörande roll.Eftersom omslagets layout och innehåll har en viktig roll. Vad är det på omslaget som slutligen fångar köparen?Syftet med undersökningen är att granska magasinens omslag och urskilja vad det är som kännetecknar dem omslag som sålt bäst och jämföra dessa med dem som sålt sämst. Frågeställningarna rör hur layouten på omslagen är utformad samt dess innehåll och form. Vi har gjort en kvalitativ text- och bildanalys och tittat på vilka retoriska grepp som kan vara av betydelse. Vi har sammanlagt analyserat totalt tolv nummer av två olika magasin. De magasin som ingått i vår undersökning är MåBra och Leva och båda riktar sig till kvinnor.Resultatet tyder på att omslagen är utformade efter rådande teorier om layout. Det som skiljer de magasin som sålt bäst från dem som sålt sämst är istället textpuffarnas placering och innehåll samt bildens betydelse på omslaget. När det gäller Leva är det innehållet i textpuffarna och deras placering som haft betydelse för försäljningen. Båda magasinens omslag innehåller även många inslag av retoriska grepp. I Leva urskiljer vi att logos dominerar i textpuffarnas innehåll. Logos betyder inom retoriken att något är av upplysande karaktär samt vädjar till förnuftet. I magasinet MåBra dominerar pathos vilket väcker känslor och inger hopp. Tidningsmakarna är väl medvetna om vilka verktyg man bör använda sig av men de lyckas dock inte alltid med harmonin i helhetsintrycket.Nyckelord: marknadsföring, layout, retorik, populärmagasin, bilder, omslagsutformningHögskolan för Lärande och Kommunikation, HLKBox 1026551 11 JönköpingTelefon: 036-15 77 00

Författare

Anna Larsson Johanna Angeria

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..